استوار مثل کوهجاری مثل رود

چطور مشکل لمس خود به خود (گوست تاچ - Ghost Touch) را برطرف کنیم؟

Ghost Touch یا لمس خود به خودی یکی از مشکلات متداول در میان مدل‌های مختلف آیفون است که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در این نوشته با تعدادی از دلایل این مشکل و راه‌ حل‌ها آشنا می‌شویم.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۱۲-۱۲
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
چطور مشکل لمس خود به خود (گوست تاچ - Ghost Touch) را برطرف کنیم؟

اگر گوشی آیفون شما دچار مشکل لمس خود به خودی دارد؛ خواندن این نوشته را از دست ندهید تا شاید راه چاره‌ی خودتان را در میان راه حل‌های ساده این نوشته پیدا و نیازی به راه حل‌های پیچیده‌تر نباشد.

لمس خود به خود چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای گوشی‌های هوشمند به وجود بیاید لمس خود به خود یا Ghost touch است. در واقع زمانی که گوشی بدون لمس و دستوری از طرف کاربر خود به خود برنامه‌هایی را باز می‌کند یا واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد دچار این مشکل شده است. مطابق گزارش‌های منتشر شده iPhone X اولین گوشی هوشمندی بوده است که دچار این مشکل شده است. البته که در نوامبر 2018 شرکت اپل بروز این مشکل در صفحه نمایش iPhone X را تائید و همچنین اعلام کرد که برای کاربرانی که دچار این مشکل شده‌اند امکان دریافت خدمات رایگان قرار خواهد داد.

8 روش برطرف کردن Ghost touch

اگرچه در سال‌های اخیر در فضای مجازی؛ شکایت‌هایی در همین زمینه از دیگر مدل‌های دیگر شرکت اپل مانند iPhone 11, 12 و 13 ثبت شده است. بنابراین می‌توان گفت امکان بروز مشکل لمس خود به خود در تمام مدل‌های در شرایط خاص وجود دارد. بنابراین اگر آیفون دارید خواندن این نوشته برای شما واجب است. در ادامه با چند راه حل ساده برای این مشکل آشنا خواهیم شد.

لمس خود به خود

1. صفحه نمایش گوشی خود را تمیز کنید

ممکن است آسان به نظر برسد اما پاک کردن صفحه نمایش می‌تواند یکی از کاربردی‌ترین راه حل‌ها در مشکل لمس خود به خود باشد. این راه حل گرد و خاک و ذراتی که صفحه نمایش شما را به اشتباه می‌اندازد از بین می‌برد و احتمال وقوع این مشکل را پایین می‌آورد.

برای پاک کردن گوشی آیفون خود؛ ابتدا باید گوشی خود را خاموش کنید و گوشی به هیچ کابلی متصل نباشد. حال باید یک دستمال لطیف و تمیز مانند دستمال عینک پیدا کنید. دستمال را مقداری با آب مرطوب کنید و در نهایت شروع کنید صفحه‌ی گوشی را به صورت لبه به لبه به آرامی و با فشار دست یکسان پاک کنید.

شرکت اپل پیشنهاد می‌کند برای تمیز کردن صفحه نمایش گوشی‌های خود از شیشه پاک کن‌ها و تمیزکننده‌های خانگی استفاده نکنید زیرا ذرات وجودی این تمیز کننده‌ها می‌تواند به صفحه نمایش گوشی شما آسیب برساند و مشکل را دو چندان کند.

تمیز کردن صفحه نمایش گوشی

2. محافظ صفحه نمایش خود را جدا کنید

محافظ‌ها لایه‌های نازکی از شیشه و پلاستیک هستند که شما می‌توانید برای محافظت گوشی خود از خط، خش و ضربه به صفحه نمایش گوشی خود بچسبانید. عموما این محافظ‌ها کاربردی و مفید هستند اما می‌توانند عملکرد و اجرای صفحه نمایش را دچار مشکل کنند.

بنابراین اگر دچار مشکل لمس خود به خود شدید یکی از راهکارهایی که می‌توانید امتحان کنید جدا کردن محافظ صفحه نمایش از گوشی است. برای جدا کردن محافظ از یک گوشه شروع کنید و به صورت آهسته ادامه دهید تا کامل جدا شود. اگر محافظ ترک یا خردشدگی دارد بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا بر اثر جدا کردن محافظ از صفحه به خودتان آسیبی نزنید. همچنین فراموش نکنید بعد از جدا کردن محافظ صفحه نمایش گوشی را به صورت کامل پاک کنید.

3. گارد گوشی را در آورید

گاهی اوقات مشکل لمس خود به خود ناشی از فاصله‌ای است که میان محافظ و صفحه نمایش ایجاد می‌شود و عموما این فاصله به واسطه‌ی گارد ایجاد می‌شود. بنابراین زمانی که دچار مشکل لمس خود به خود بشوید شاید بتوانید با در آوردن گوشی از گارد و برطرف کردن این فاصله مشکل را برطرف کنید.

جدا کردن گارد از گوشی

4. به کار بردن یک روتین درست برای شارژ گوشی

اگر از کسانی هستید که گوشی خود را شارژ نمی‌کنید تا درصد شارژ آن تک رقمی شود یا اجازه می‌دهید گوشی بدون شارژ خاموش شود؛ شما شرایط کامل را برای ایجاد مشکل لمس خود به خود فراهم می‌کنید. استفاده از یک روتین شارژ ناسالم و بدون قانون می‌تواند سبب ایجاد این مشکل شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل، مشکلات دیگر و حفظ سلامت باتری بهتر است گوشی خود را قبل از اینکه به 20 درصد برسد به شارژ بزنید.

روتین درست شارژ

5. از قرار دادن گوشی در سطوح سرد خودداری کنید

اگرچه شرکت اپل اذعان کرده است که تمام گوشی‌های آیفون در تمامی دما، از 0 تا 95 درجه‌ی فارنهایت عملکرد خود را حفظ می‌کنند اما همچنان بهتر است گوشی خود را برای مدت طولانی در سطوح سرد قرار ندهید. مطابق گفته‌ی تعدادی از کاربران در فضای مجازی اظهار کرده‌اند بعد از تکرار این کار دچار مشکل لمس خود به خود شده‌اند.

6. گوشی خود را مجددا راه اندازی کنید

راه اندازی مجدد یکی از راهکارهای همیشگی است که می‌تواند مشکلات به وجود آمده در گوشی شما را برطرف کند. بنابراین برای مشکل لمس خود به خود هم می‌توانید از این راهکار استفاده کنید. این روش به واسطه‌ی اینکه حافظه‌ی کوتاه مدت و مموری گوشی را از ابتدا راه اندازی می‌کند؛ می‌تواند مشکل لمس خود به خود را برطرف کند.

7. iOS گوشی خود را به روز رسانی کنید

اگر مشکل لمس خود به خود همچنان برطرف نشده است بهتر است سیستم عامل خود، iOS، را به روز رسانی کنید. به این علت که لمس خود به خود ممکن است مشکلات نرم‌افزاری باشد و در آخرین به روز رسانی، اپل این مشکل نرم‌افزاری را برطرف کرده باشد.

اگر هم مشکل لمس خود به خود تنها زمانی به وجود می‌آید که از یک برنامه‌ی خاص استفاده می‌کنید؛ شما باید این برنامه را به روز رسانی کنید تا مشکلات نرم‌افزاری و در نهایت مشکل لمس خود به خود برطرف شود.

به روز رسانی iOS

8. گوشی خود را ریست فکتوری کنید

اگر راه اندازی مجدد و به روز رسانی iOS مشکل شما را برطرف نکرد بهتر است ریست فکتوری را انجام دهید. ریست فکتوری یک روش بسیار خوب برای برطرف کردن تمام مشکلات نرم‌افزاری و تاثیرات مشکلات نرم‌افزاری بر عملکرد گوشی است. برای انجام ریست فکتوری مراحل زیر را دنبال کنید؛ وارد پنل تنظیمات یا Settings شوید، وارد قسمت General شوید، در این بخش قسمت Transfer or Reset را انتخاب کنید و در نهایت گزینه‌ی Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.

ریست فکتوری در آیفون

عموما با ره حل‌های گفته شده مشکل لمس خود به خود برطرف خواهد شد اما اگر پس از امتحان کردن تمام این راه‌ها مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند بهتر است گوشی خود را به یک متخصص در زمینه‌ی تلفن‌های همراه بسپارید تا ترجیحا با کمترین خسارت و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را برای شما برطرف کنند.

آیا گوشی شما تا به حال دچار این مشکل شده است؟ چطور مشکل پیش آمده را برطرف کردید؟


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید