استوار مثل کوهجاری مثل رود

گوشی‌های دارای زوم اپتیکال کدامند؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی قابلیت زوم اپتیکال بپردازیم و ببینیم که این قابلیت در چه گوشی‌هایی وجود دارد. تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در چیست؟

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۱۲-۰۲
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
گوشی‌های دارای زوم اپتیکال کدامند؟

امروزه داشتن زوم اپتیکال به یکی از آپشن‌های مهم گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. قابلیت زوم اپتیکال به شما این امکان را می‌دهد که در حین عکاسی و یا فیلمبرداری با گوشی، بتوانید بدون افت کیفیت، بر روی سوژه مورد نظر زوم کنید.

این قابلیت را فقط در گوشی‌های پرچمدار و گوشی‌های میان رده‌ای که به عنوان قاتل پرچمدار شناخته می‌شوند، می‌توان مشاهده کرد.

زوم اپتیکال در گوشی‌های همراه به چه معناست؟

در دوره‌ای که گوشی‌های هوشمند توانسته‌اند عملکردی مشابه به دوربین‌های عکاسی را ارائه دهند، وجود زوم اپتیکال در پکیج دوربین گوشی‌ها بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

زوم اپتیکال قابلیتی است که به کمک آن می‌توان از سوژه‌هایی که در فاصله‌های دورتر قرار دارند، عکس‌ها و ویدیو‌های باکیفیتی را به ثبت رساند. در زوم اپتیکال هیچگونه کاهش رزولوشنی اتفاق نمی‌افتد.

زوم اپتیکال در دوربین گوشی‌ها به دو صورت اتفاق می‌افتد. این زوم یا به صورت مکانیکی و با عقب و جلو رفتن لنز اصلی (مثل گلکسی S۲۳ پلاس و... ) صورت می‌پذیرد و یا به صورت سوییچ کردن به لنز دیگر شما به قابلیت زوم اپتیکال دسترسی خواهید داشت.

سوییچ کردن لنز در صورتی اتفاق می‌افتد که آن گوشی دارای لنز تله فوتو باشد و به محض زوم کردن، به طور خودکار از لنز اصلی به لنز تله فوتو سوییچ کند.

البته زوم اپتیکال در گوشی‌های هوشمند، دارای محدودیت است و شما تا یک حد مشخصی می‌توانید از زوم اپتیکال بدون افت رزولوشن استفاده کنید. در زوم‌های بالاتر از حد مجاز، بزرگنمایی سوژه به صورت دیجیتالی امکان‌پذیر خواهد بود که در این صورت، افت کیفیت را به همراه خواهد داشت.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال در چه گوشی‌هایی موجود است؟

با توجه به اینکه در دهه اخیر توجه زیادی بر روی کیفیت دوربین گوشی‌ها بوده است، گوشی‌های دارای زوم اپتیکال انگشت شمار نیستند و تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند به این قابلیت مجهز شده‌اند. در گوشی‌های اقتصادی اصلاً نباید دنبال چنین قابلیتی بگردید و حتی در گوشی‌های میان رده نیز به ندرت این قابلیت وجود دارد.

با توجه به رقابت تنگاتنگی که بین گوشی‌های برند سامسونگ، اپل و شیائومی وجود دارد، این شرکت‌ها در تمامی گوشی‌های پرچمدار خود از قابلیت زوم اپتیکال بهره‌مند شده‌اند.

همچنین در برخی از گوشی‌های میان رده که از کانفیگ بالایی برخوردار هستند و از آن‌ها به عنوان قاتل پرچمدار (مثل شیائومی ۱۳T پرو و... ) یاد می‌شود نیز قابلت زوم اپتیکال وجود دارد.

در ادامه به برخی از گوشی‌هایی که در بازار ایران موجود هستند و از قابلیت زوم اپتیکال پشتیبانی می‌کنند، اشاره خواهیم کرد.

  • گوشی‌های سری گلکسی S۲۱ سامسونگ + گلکسی S۲۱ FE
  • گوشی‌های سری گلکسی S۲۲ سامسونگ + گلکسی S۲۲ FE
  • گوشی‌های سری گلکسی S۲۳ سامسونگ + گلکسی S23 FE
  • گوشی‌های سری گلکسی S۲۴ سامسونگ
  • سری شیائومی ۱۳
  • سری شیائومی ۱۴
  • شیائومی می‌۱۱ اولترا
  • شیائومی ۱۲S اولترا
  • شیائومی ۱۲ پرو
  • شیائومی ۱۲T پرو
  • شیائومی 13T پرو
  • آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس

زوم اپتیکال

علاوه بر گوشی‌های نامبرده شده، برخی دیگر از گوشی‌های موجود در بازار نیز از قابلیت زوم اپتیکال بهره‌مند هستند. ما سعی کردیم که شاخص‌ترین گوشی‌ها در این زمینه را عنوان کنیم و لیستی که در بالا عنوان شده است، به این معنا نیست که فقط گوشی‌های ذکر شده به این قابلیت مجهز هستند. در کل، اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که قصد دارید از دوربین گوشی به صورت حرفه‌ای استفاده کنید، حتماً به دارا بودن زوم اپتیکال توجه نمایید. مدل گوشی شما چیست؟ آیا تجربه استفاده از زوم اپتیکال در گوشی‌های هوشمند را داشته‌اید؟


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید