استوار مثل کوهجاری مثل رود

اگر اسپیکر گوشی شما مشکل دارد؛ این 6 راهکار را امتحان کنید

در خیلی از مواقع مشکلاتی که برای گوشی به وجود می‌‌آید با یکسری راهکارهای آسان خانگی برطرف می‌شود. در این نوشته با یکسری راهکار در زمان بروز مشکل برای اسپیکر گوشی آشنا می‌شویم.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۷-۲۲
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
اگر اسپیکر گوشی شما مشکل دارد؛ این 6 راهکار را امتحان کنید

در صورتی که با مشکل اسپیکر در موبایل خود مواجه شدید، توصیه می‌کنیم موارد زیر را بررسی کنید:

1. بررسی احتمال وجود رطوبت

اگر اسپیکر گوشی شما درست کار نمی‌کند و به تازگی با آب در تماس بوده است؛ ممکن است آب وارد دستگاه شده و برای اسپیکر مشکل ایجاد کرده باشد. در این صورت باید اجازه بدهید تلفن شما کامل خشک شود و مجدد برای مشکلات دیگر بررسی‌اش کنید. برای خشک کردن گوشی راه‌های مختلفی وجود دارد که در یک نوشته دیگر به صورت کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

درست است که امروزه اکثر تلفن‌های همراه در مقابل آب مقاوم هستند اما میزان مقاومت آنها متغییر است و اگر از مقاومت گوشی خود مطمئن نیستید بهتر است قبل از به خطر انداختن سلامت گوشی با یک سرچ ساده از مقاومت دستگاه خود مطمئن شوید.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند مشکل شما را در این موقعیت برطرف کند؛ استفاده از برنامه‌ی Speaker cleaner است. Speaker cleaner یک برنامه‌ی رایگان است که یکسری صدا با یک میزان ویبره‌ی خاص را پخش می‌کند تا آب وارد شده در خروجی اسپیکر را خارج و مشکل را برطرف کند.

2. بررسی احتمال وجود مشکل نرم افزاری

قبل از اینکه به سراغ رفع مشکلات سخت‌افزاری برویم باید گوشی را از لحاظ نرم‌افزاری بررسی کنیم.

  • اتصال بلوتوث را بررسی کنید. ممکن است که دستگاه شما با بلوتوث به هندزفیری یا هر دستگاه دیگری متصل باشد و شما فراموش کرده باشید و به همین علت صدایی از دستگاه خارج نشود.
  • اگر برای پخش موسیقی در یک برنامه به غیر از برنامه‌های اصلی سیستم عامل دچار مشکل هستید؛ مطمئن شوید که مشکل از برنامه‌ی مورد استفاده نباشد. از زنگ‌ها و اعلان‌های هشدار استفاده کنید تا متوجه شوید اسپیکر دچار مشکل شده است یا برنامه‌ای که استفاده می‌کنید مشکل دارد.
  • همچنین این مشکل می‌تواند به دلیل تنظیماتی باشد که پیش از این تغییر داده‌اید و فراموش کرده‌اید. یکی از این موارد قابلیت مزاحم نشوید (Do not disturb) است که می‌توانید در پنل تنظیمات این قابلیت را غیرفعال کنید تا مشکل برطرف شود.

android do not disturb

3. خروجی هدفون را به صورت دستی غیرفعال کنید

برخی مواقع پخش صدا در زمان استفاده از هدفون هیچ مشکلی وجود ندارد اما زمانی که هدفون غیرفعال می‌شود؛ هیچ صدایی از اسپیکر پخش نمی‌شود. در این مواقع، در اصل سیستم عامل اندروید، عدم اتصال هدفون را پردازش نمی‌کند و همین باعث می‌شود که صدایی از اسپیکر‌ها پخش نشود. این مشکل ممکن است به علت کثیفی ورودی هدفون به وجود آمده باشد؛ در این صورت شما می‌توانید با تمیز کردن ورودی هدفون مشکل را برطرف کنید.

اما اگر با این روش هم مشکل برطرف نشد؛ شما می‌توانید از برنامه‌‌‌ی Disable Headphone استفاده کنید که سیستم عامل را مجبور به خروج از حالت هدفون و استفاده از اسپیکر‌ها برای پخش صدا می‌کند. همچنین در شرایط مخالف ( کار نکردن حالت هدفون) هم می‌توانید از این برنامه استفاده کنید.

disable headphone

4. استفاده از حالت امن (Safe Mood)

یکی از راهکارهایی که به ما در عیب‌یابی تلفن همراه خود کمک می‌کند استفاده از حالت امن (Safe Mood) است. در واقع در این حالت کاربر تنها به برنامه‌ها و قابلیت‌های اصلی گوشی دسترسی دارد و نمی‌تواند از برنامه‌ها و قابلیت‌های نصب شده و ثانویه استفاده کند.

با استفاده از این حالت شما می‌توانید تشخیص دهید که تلفن همراهتان دچار مشکل سخت‌افزاری شده و باید به دست متخصصان سپرده شود یا مشکل از برنامه‌های ثانویه‌ای است که استفاده می‌کنید.

برای دسترسی به حالت امن تنها کافی است دکمه‌ی پاور (power) را نگه دارید و در منویی که باز می‌شود؛ خاموش شدن را لمس کنید و نگه دارید و پس از آن اعلانی که بر روی صفحه می‌آید را تائید کنید. زمانی که وارد حالت امن شدید می‌توانید در برنامه‌های اصلی گوشی، صوتی را پلی کنید تا متوجه شوید مشکل از سخت‌افزار است یا نرم‌افزار‌های نصب شده. برای خارج شدن از حالت امن هم کافی است همان دکمه‌ی پاور را نگه دارید و این بار شروع مجدد را انتخاب کنید تا از حالت امن خارج شوید.

safe mood on android

5. خروجی‌های اسپیکر را تمیز کنید

اگر تلفن همراه شما صدا را به صورت گرفته یا با کیفیت و ولومی پایین‌تر از قبل پخش می‌کند به احتمال زیاد خروجی‌های اسپیکر کثیف شده است. برای تمیز کردن خروجی‌های اسپیکر می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید. همان فوت کردن‌های معمول خودمان یا استفاده از فشار هوا به هر روش دیگر یکی از راهکارهای معمول برای تمیز کردن خروجی‌های اسپیکر است. استفاده از جارو برقی یا ابزارهای مکنده‌ی دیگر هم می‌تواند برای تمیز کردن خروجی‌های اسپیکر به شما کمک کند که البته باید با احتیاط زیاد انجام شود. استفاده از مسواک‌های قدیمی و برس‌های نرم برای تمیز کردن خروجی‌ها یکی از دیگر روش‌های خانگی است. تمیز کردن مرتب خروجی‌های اسپیکر می‌تواند به افزایش طول عمر اسپیکر گوشی شما کمک کند.

6. بازگشت به تنظیمات کارخانه

برای اینکه به این مرحله برسید حتما باید حالت امن را امتحان کرده باشید تا مطمئن شوید که گوشی مشکل سخت‌افزاری ندارد و در واقع برنامه‌های ثانویه و نصب شده، تلفن همراه شما را دچار مشکل کرده‌اند. برای برطرف کردن مشکل نرم‌افزاری ایجاد شده شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای ریست کردن گوشی خود استفاده کنید تا برنامه‌های ثانویه به صورت کامل پاک شوند و مشکل ایجاد شده بر طرف شود.

speaker cleaner

برای جلوگیری از این قبیل مشکلات بهتر است از کاور و محافظ برای تلفن همراه خود استفاده کنید. اگر تمام روش‌های بالا را امتحان کردید و مشکل اسپیکر شما برطرف نشد؛ گوشی شما دچار مشکل سخت‌افزاری شده است.


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید