استوار مثل کوهجاری مثل رود

اندروید بهتر است یا iOS؟ + مزایا و معایب

اندروید و iOS به ترتیب سیستم عامل‌های گوگل و اپل هستند که با توجه به نیاز‌هایتان می‌توانید گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنید. برای مشاهده تفاوت‌های این دو سیستم عامل با ما همراه باشید.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۸-۰۹
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
اندروید بهتر است یا iOS؟ + مزایا و معایب

"گوشی های اندرویدی مناسب تر هستند یا گوشی های iOS؟" این سؤالی است که شما برای خرید گوشی با آن روبرو می‌شوید. به این سوال نمی‌توان پاسخی قطعی داد و یکی از سوالات حوزه تکنولوژی است که جواب دادن به آن بیشتر با علاقه و تعصب است تا منطق و تخصص.

با این تفاوت که iOS فقط گوشی‌های اپل را پوشش می‌دهد ولی در انتخاب گوشی‌های اندرویدی، دستتان بازتر است و می‌توانید از شرکت‌های شیائومی، سامسونگ و... استفاده کنید.

تفاوت اندروید و iOS در چیست؟

در حال حاضر در اکثر بخش‌ها، اندروید و iOS پا به پای هم پیش ‌می‌روند اما در مواردی جزئی، تفاوت‌هایی دارند که برای شما کاربران عزیز این مقایسه را انجام می‌دهیم.

1. تفاوت قیمتی؛ گوشی‌های iOS گران‌تر از گوشی‌های اندروید

از لحاظ قیمتی، گوشی‌های اپل قیمت بالایی دارند و از ۷۰۰ دلار شروع می‌شوند؛ اما در گوشی‌های اندرویدی دستتان باز است و حتی گوشی ۱۰۰ دلاری هم پیدا می‌شود. البته به این نکته نیز توجه کنید که گوشی‌های اندروید پس از گذشت زمان، ارزش خود را حفظ می‌کنند اما گوشی‌های اندرویدی با کاهش قیمت مواجه می‌شوند.

2. ارتباط با سایر پلتفرم‌ها؛ iOS یکپارچه‌تر از اندروید

اندروید چون در انحصار شرکتی نیست، با هیچ پلتفرم دیگری از جمله ساعت هوشمند، تبلت، لپتاپ و... ارتباط ندارد اما iOS به دلیل اینکه سیستم عامل انحصاری اپل است، با تمامی محصولات این شرکت می‌تواند ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد.

3. کیفیت اپلیکیشن‌ها؛ iOS با کیفیت‌تر اما اندروید متنوع‌تر

در این مورد کمی بحث طولانی‌تر است. جایی که در اندروید، شما علاوه بر گوگل پلی، از سایر برنامه‌ها نیز می‌توانید برای نصب اپلیکیشن‌ها اقدام کنید. اما سیاست شرکت اپل این است که فقط از طریق اپل استور برنامه‌ها را نصب کنند. در بحث تنوع و تعداد اپلیکیشن‌ها، اندروید حدود ۲ برابر بیشتر از iOS تنوع دارد. اما در بخش کیفیت برنامه‌ها، اینجا iOS است که حرف اول را می‌زند و در اکثر برنامه‌ها، عملکرد پایدارتر و روان‌تری را ثبت کرده است.

اندروید بهتر است یا IOS؟

4. تفاوت در پشتیبانی و به روزرسانی؛ iOS بهتر از اندروید

در این بخش باز هم برتری با iOS است. باتوجه به کمتر بودن تعداد دستگاه‌هایی که از iOS بهره‌مند هستند، پس برای پشتیبانی نیز کار راحت‌تری دارد تا اندروید. شرکت اپل گوشی‌های خود را تا ۵ سال آپدیت می‌کند ولی اندروید تا ۴ سال که آپدیت‌های iOS بسیار جذاب‌تر و کامل‌تر از آپدیت‌های اندروید است.

5. شخصی‌سازی؛ اندروید قابل تغییرتر از iOS

در این بخش، اندروید با اختلاف زیادی نسبت به iOS در رده بالاتری قرار دارد و می‌توانید از تم‌ها و ویجت‌های بیشتری نسبت به iOS استفاده کنید و دستتان در این مورد بازتر است.

6. از نظر روان بودن و راحتی محیط کاربری؛ iOS روان‌تر اما دشوارتر از اندروید

از لحاظ روان بودن سیستم iOS با اختلاف زیادی پیروز می‌شود. شرکت اپل به کمک پردازنده‌های قدرتمند و همچنین هماهنگی زیاد بین بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، توانسته از رابط کاربری نرم‌تر و روان‌تری بهره‌مند شود.

در بحث راحتی کار با پلتفرم‌ها، اندروید بسیار راحت‌تر از iOS است. طبق آمار منتشر شده از سوی سایت‌های معتبر، در ماه به طور میانگین ۲۲۶۰۰ جستجو برای آموزش کار‌های رایج با گوشی‌های اندروید ثبت شده است. اما در مقابل این آمار با افزایش ۵۸ درصدی رو به رو است و به طور میانگین ۳۵۸۰۰۰ جستجو برای همان کار‌ها ثبت شده است.

7. لوازم جانبی؛ iOS باکیفیت‌تر از محصولات اندرویدی

لوازم جانبی گوشی‌های اپل از کیفیت بیشتری برخوردار هستند. این محصولات را صرفا کمپانی اپل به منظور ارتباط با گوشی‌های همین شرکت طراحی کرده است. اما برای گوشی‌های اندرویدی، شرکت‌های تولید‌کننده زیادی هستند که محصولات غیر اصلی را تولید می‌کنند که از کیفیت ضعیف‌تری برخوردار است. البته لوازم حانبی‌ای که توسط شرکت‌های معتبر ساخته می‌شوند، از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

iOS بهتر است یا اندروید؟

8. امنیت؛ اندروید بیشتر در معرض خطر قرار دارد

گوشی‌های iOS، به دلیل وجود لایه‌های امنیتی بیشتر نسبت به اندروید، کمتر در معرض آلوده شدن و هک شدن قرار گرفته‌اند. همچنین با توجه به آپدیت‌های امنیتی منظم شرکت اپل، عملکرد iOS در این زمینه بهتر از اندروید بوده است.

9. محبوبیت؛ اندروید محبوب‌تر از iOS

طبق آمار‌های منتشر شده در چند سال اخیر، سیستم عامل اندروید با اختلافی چشمگیر نسبت به iOS محبوب‌تر است. اندروید با ۷۲.۲% و iOS با ۲۷% توانسته‌اند مشتریان بازار را به سمت خود بکشند.

10. پشتیبانی در ایران؛ iOS پشتیبانی ضعیف‌تری دارد

با توجه به تحریم بودن ایران، بیشتر خدمات سیستم عامل iOS برای ما قابل استفاده نیست. ولی در عوض پشتیبانی کاملی از سیستم عامل اندروید صورت می‌گیرد و تمامی امکاناتش برای ما قابل دسترس است. گوشی‌های iOS از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند اما گوشی‌های اندرویدی به طور کامل زبان فارسی را پوشش می‌دهند.

11. سخت‌افزار و کیفیت ساخت؛ تا حدودی برابر

در سال‌های گذشته، گوشی‌های اپل کیفیت ساخت و سخت‌افزار بهتری داشتند. اما در این یکی-دو سال اخیر، گوشی‌های پرچمدار اندرویدی توانسته‌اند به گوشی‌های iOS برسند و در بعضی موارد نیز پیشی بگیرند.

iOS بهتر است یا اندروید؟

آخرین نسخه سیستم عامل iOS که اخیراً منتشر شد، iOS ۱۷.۱ است و آخرین نسخه اندروید منتشر شده تا پاییز ۱۴۰۲، اندروید۱۴ است. از نظر سایر ویژگی‌ها، در این چند سال گذشته بسیار پا به پای هم پیش رفته‌اند و نمی‌شود برتری خاصی را به یکی از آن‌ها داد‌. با توجه به تفاوت‌های گفته شده شما می‌توانید سیستم عامل مورد نیازتان را انتخاب کنید. البته اگر از گجت‌های اپل استفاده می‌کنید، ترجیحاً iOS را انتخاب کنید. شما از کدام سیستم‌عامل استفاده می‌کنید؟


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید