استوار مثل کوهجاری مثل رود

آیفون 13 و آیفون 13 پرو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

گوشی‌هایی آیفون 13 و آیفون 13 پرو در بازار ایران فروش خوبی داشته‌اند. در این مقاله قصد داریم مشخصات و کانفیگ هر دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۱۰-۱۹
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
آیفون 13 و آیفون 13 پرو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

کمپانی اپل در سال ۲۰۲۱ گوشی‌های خانواده آیفون ۱۳ را رونمایی کرد. با توجه به قوانین کشور و ممنوعیت فعلی برای واردات مدل‌های بالاتر از چمله گوشی‌های خانواده آیفون ۱۴ و گوشی‌های خانواده آیفون ۱۵، از گوشی‌های خانواده آیفون ۱۳ می‌توان به عنوان آخرین مدل گوشی‌های شرکت اپل که به طور قانونی  از آن‌ها استفاده می‌شود، نام برد.

سری گوشی های آیفون 13

در حال حاضر، گوشی آیفون ۱۳ جزء یکی از گوشی‌های پرفروش بازار به حساب می‌آید. در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌ها و شباهت‌های دو مدل آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو بپردازیم و ببینیم که در بازار فعلی، آیا ارزش این را دارد که حدود ۲۰ میلیون بیشتر هزینه کنیم تا مدل پرو را بخریم یا نه؟

آیفون 13 و آیفون 13 پرو

شباهت‌های گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو؛ مشخصاتی تقریباً برابر

گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو، شباهت‌های زیادی را نسبت به یکدیگر دارند. هر دو این گوشی‌ها از تراشه A۱۵ Bionic استفاده می‌کنند. از لحاظ سایز و اندازه، هردو این گوشی‌ها با ابعاد ۷.۷×۷۱.۵×۱۴۶.۷ میلی‌متر طراحی و ساخته شده‌اند. نمایشگر هر دو این گوشی‌ها ۶.۱ اینچی از نوع Super Retina XDR OLED است و حدود ۸۶ درصد بدنه را در بر می‌گیرد.

هر دو این گوشی‌ها گواهی IP ۶۸ برخوردارند. هر دو این گوشی‌ها از فناوری ارتباطی ۵G پشتیبانی می‌کنند. هر دو این گوشی‌ها از فیلمبرداری با کیفیت ۴K و نرخ ۲۴، ۲۵، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. از لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری نیز هر دو این گوشی‌ها از یک خانواده هستند و به یک میزان از آپدیت‌های اپل بهرمند خواهند شد.

همانطور که مشاهده کردید، این دو گوشی شباهت‌های زیادی با هم دارند و تنها در برخی از موارد، تفاوت‌هایی جزئی دیده می‌شود که در ادامه به آن‌ها نیز می‌پردازیم.

آیفون 13 و آیفون 13 پرو

تفاوت‌های گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو؛ بسیار  اندک

در بحث تفاوت‌ها، این گوشی‌ها بسیار اختلاف اندکی با هم دارند. هر دو این گوشی‌ها در نسخه‌های حافظه داخلی ۱۲۸ / ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایتی وارد بازار شده‌اند اما اگر به حافظه داخلی بیشتری نیاز دارید، باید به سراغ مدل پرو بروید. زیرا این گوشی حافظه داخلی ۱ ترابایتی نیز دارد. همچنین گوشی آیفون ۱۳ با رم ۴ و گوشی آیفون ۱۳ پرو با رم ۶ در دسترس مشتریان قرار گرفته است.

مهم‌ترین این تفاوت‌ها به بخش دوربین مربوط می‌شود. آیفون ۱۳ پرو از یک دوربین سه‌گانه استفاده می‌کند. اما گوشی آیفون ۱۳ از یک دوربین دو‌گانه بهرمند شده است. آیفون ۱۳ از یک لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۱.۶ و یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۲.۴ بهرمند است. همچنین گوشی آیفون ۱۳ پرو به یک لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۱.۵، یک لنز اولتراواید با دیافراگم f/۱.۸ و یک لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است.

دوربین آیفون ۱۲ قابلیت زوم اپتییکال ۲ برابری و زوم دیجیتال ۵ برابری دارد. این در صورتی است که گوشی آیفون ۱۳ پرو قابلیت زوم اپتیکال ۳ برابری و زوم دیجیتال ۱۵ برابری دارد. همچنین دوربین آیفون ۱۳ پرو به دلیل گشودگی بیشتر دیافراگم، در نور کم عکس‌های بهتری را به ثبت می‌رساند. همچنین گوشی آیفون ۱۳ پرو به یک اسکنر LiDAR نیز مجهز شده که برای عکاسی در حالت شب، کمک زیادی برای ثبت وقایع انجام می‌دهد.

فریم دور گوشی آیفون ۱۳ از آلومینیوم است. اما فریم دور گوشی آیفون ۱۳ پرو از فولاد زنگ نزن ساخته شده که مقاومت بیشتری دارد. در بخش رنگبندی، این دو گوشی با رنگ‌های متفاوتی وارد بازار می‌شوند که این موضوع با سلیقه شما رابطه مستقیم دارد. گوشی آیفون ۱۳ با رنگ‌های سفید، مشکی، آبی، صورتی، قرمز و سبز عرضه شده است و گوشی آیفون ۱۳ پرو با رنگ‌های گرافیت، طلایی، نقره‌ای، آبی و سبز وارد بازار شده است. در بخش باتری، می‌توان گفت که حدوداً آیفون ۱۳ پرو ۳ ساعت شارژدهی بیشتری دارد.

آیفون 13 و آیفون 13 پرو

سعی کردیم تمامی ویژگی‌ها و مشخصات گوشی‌های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو را با هم مقایسه کنیم. در نهایت با توجه به موارد گفته شده، به نظر شما ارزش خرید کدام گوشی بیشتر است؟


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید