استوار مثل کوهجاری مثل رود

چطور دقت و سرعت حسگر اثر انگشت را بالا ببریم؟

اگر شما هم اخیرا با اسکنر اثر انگشت گوشی خود دچار مشکل شده‌اید و در آخر مجبور می‌شوید با وارد کردن رمز وارد گوشی خود شوید این نوشته را تا پایان بخوانید و راهکارهای پیشنهادی را امتحان کنید تا این مشکل برطرف شود.

آموزشی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۲-۰۳
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
چطور دقت و سرعت حسگر اثر انگشت را بالا ببریم؟

در تلفن‌های همراه سنسورهای اثر انگشت در قسمت‌های مختلفی از دستگاه مانند پشت گوشی، کنار صفحه و پایین صفحه‌ی نمایش قرار گرفته‌اند. درست است که در این سنسورها از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده شده است اما در برخی مواقع به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل شوند که با چند راهکار سریع برطرف می‌شوند. در ادامه با این راهکارها آشنا می‌شویم.

یک انگشت را بیش از یکبار تعریف کنید

اگر اخیرا برای ورود به گوشی خود با استفاده از اثر انگشت دچار مشکل هستید؛ همان انگشتی را که پیش از این در تنظیمات تعریف کرده‌اید مجددا تعریف کنید. سیستم‌های اندروید و iOS این فرصت را به شما می‌دهند که چند بار اثر انگشت تعریف کنید و حتی از یک اثر انگشت یکسان چند مرتبه استفاده کنید.

مراحل تعریف اثر انگشت در گوشی‌های اندروید

  • از منوی بالای صفحه آیکون تنظیمات را انتخاب کنید.
  • وارد قسمت قفل صفحه و امنیت (Lock Screen and Security) شوید.
  • به پایین صفحه بروید؛ بخش مربوط به نوع قفل صفحه (Lock Screen Type) را انتخاب کنید و اثر انگشت (Fingerprints) را انتخاب کنید.
  • اثر انگشت خود را مطابق با دستورالعمل‌هایی که در صفحه نمایش داده می‌شود اضافه کنید.

تعریف اثر انگشت در گوشی‌های اندروید

مراحل تعریف اثر انگشت در سیستم عامل iOS

  • وارد تنظیمات شوید و وارد قسمت شناسایی حسی و رمزگذاری (Touch ID & Passcode) شوید.
  • اضافه کردن اثر انگشت (Add Fingerprint) را انتخاب کنید و گوشی را به شکلی که همیشه از آن استفاده می‌کنید نگه دارید.
  • دستور العمل‌هایی که روی صفحه نمایش داده می‌شوند را دنبال کنید و اثر انگشت خود را تعریف کنید.

تعریف اثر انگشت در سیستم عامل iOS

چرا باید یک اثر انگشت را بیش از یکبار تعریف کنیم؟

ممکن است نخستین بار که اثر انگشت خود را تعریف می‌کند تمام جزئیات اثر انگشت شما ذخیره نشده باشد و در واقع با تعریف مجدد همان اثر انگشت شما اطلاعات و جزئیات بیشتر از اثر انگشت خود در اختیار گوشی قرار می‌دهید. بنابراین حسگر اطلاعات بیشتر از اثر انگشت شما در اختیار دارد تا در زمان اسکن با آن مطابقت دهد و به همین جهت دقت و سرعت اسکنر بیشتر می‌شود.

یک اثر انگشت دیگر را به عنوان اثر انگشت پشتیبان معرفی کنید

تمیزی و پاکیزگی انگشت یک معیار برای بالا بردن سرعت و دقت اسکنر اثر انگشت است؛ بنابراین لازم است برای زمان‌هایی که اثر انگشت اصلی به دلایلی مانند کثیف شدن، رطوبت و ... با اطلاعات ذخیره شده در تنظیمات همخوانی ندارد، اثر انگشت دیگری هم معرفی شود تا دچار مشکل نشوید.

انگشت اشاره و انگشت شست دو موردی هستند که عموما برای تعریف اثر انگشت استفاده می‌شوند و شما می‌توانید برای تعریف اثر انگشت پشتیبان هم یکی از دو مورد را استفاده کنید. البته که انتخاب شما باید براساس سایز دست خودتان، محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت و عادت‌های روزمره‌ی خودتان برای نگه داشتن گوشی تعیین شود.

دقت کنید که انگشت خود را به شکل صحیحی بر روی حسگر قرار دهید

قرار گرفتن انگشت به شکل صحیح بر روی حسگر بیشترین تاثیر را در دقت و سرعت حسگر دارد. به مرور زمان شما براساس عادت‌های ماهیچه‌ای، انگشت خود را به صورت نامرتب و ناهماهنگ بر روی حسگر قرار دهید و به همین جهت با ارور ناخوانایی اثر انگشت مواجه شوید. برای جلوگیر از بروز این مشکل، بهتر است اثر انگشت خود در حالتی که به آن عادت دارید تعریف کنید تا پس از آن برای استفاده از اثر انگشت خود دچار مشکل نشوید.

حسگر اثر انگشت را تمیز نگه دارید

در صورتی که حسگر تمیز نباشد در دریافت اطلاعات از اثر انگشت شما دچار مشکل خواهد شد و خطای عدم همخوانی اطلاعات و اثر انگشت می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است حسگر خود را با استفاده از مراحل زیر به صورت مداوم تمیز نگه دارید.

  1. با استفاده از یک پارچه‌ی میکروفایبر که ردی از خود به جا نمی‌گذارد آلودگی‌ها، گرد و خاک و اثر انگشت‌های به جا مانده را با یک حرکت ملایم پاک کنید.
  2. با استفاده از یک پارچه‌ی نخی که با استفاده از آب یا ضدعفونی کننده‌ی دست با درصد الکل پایین مرطوب شده است؛ سطح حسگر را تمیز کنید. دقت کنید که پارچه فقط مرطوب شده باشد و آغشته به آب یا ضدعفونی کننده نباشد.
  3. از یک اسفنج مرطوب شده با الکل ضعیف استفاده کنید تا آخرین ذرات آلودگی را از سطح حسگر پاک کنید.
  4. گوشی را در تماس با هوای آزاد قرار دهید تا کامل خشک و تمیز شود.

پاک کردن حسگر اثر انگشت

آلودگی می‌تواند از قسمت‌های دیگر گوشی هم به حسگر اثر انگشت را منتقل شود برای جلوگیری از این مسئله پیشنهاد می‌کنم این نوشته را مطالعه کنید تا متوجه شوید چطور می‌توانید قسمت‌های مختلف گوشی را بدون آسیب رساند به دستگاه به روز رسانی کنید. 

دستگاه خود را به روز رسانی کنید

یکی از راه حل‌های همیشگی در ارتباط با گوشی‌های هوشمند به روز نگه داشتن گوشی است. ممکن است مشکل حسگر گوشی شما ریشه‌ی نرم‌افزاری داشته باشد و سیستم عامل مورد استفاده در نسخه‌ی به روزی که ارائه می‌دهد مشکل را برطرف کرده باشد. بنابراین سعی کنید گوشی خود را به صورت مرتب به روز رسانی کنید تا اگر مشکلی وجود دارد برطرف شود.

به روز رسانی نرم‌افزاری

محافظ صفحه نمایش خود را عوض کنید

در صورتی که هیچکدام از راهکارهای ذکر شده نتیجه نداد بهتر است محافظه صفحه نمایش خود را تعویض کنید. البته این راهکار تنها در صورتی موثر است که در گوشی شما حسگر در پایین صفحه نمایش قرار گرفته باشد.

اگر شما هم راه حلی برای برطرف شدن این مشکل سراغ دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید