از ۲۶ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در کنگره موبایل همراه ما باشید
جستجوهای محبوب
  • A55
  • Redmi 13
  • POCO
  • آمایا
  • 13T
  • A15
  • A35
  • پوکو F5

11 نکته‌ کاربردی برای عکاسی از طبیعت با گوشی هوشمند + نمونه عکس

طبیعت یکی از اصلی‌ترین سوژه‌ها برای عکاسی در سراسر جهان است اما برای اینکه بتوان این زیبایی را به بهترین شکل به تصویر کشید باید چند تکنیک را رعایت کرد. در این نوشته با چند مورد از این تکنیک‌ها آشنا خواهید شد.

آموزشی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۵-۱۷
پیشنهادهایی برای شما

سامسونگ گلکسی A15 با رم 8 و حافظه داخلی 256 گیگابایت A155F/DS

11,700,000

ساعت هوشمند آمایا (Amaya) مدل X9+ Ultra2

2,500,000

پایه نگهدارنده آمایا (Amaya) مدل APH-03

460,000

پاوربانک 30000 آمایا (Amaya) مدل APW-03

2,200,000
11 نکته‌ کاربردی برای عکاسی از طبیعت با گوشی هوشمند + نمونه عکس

عکاسی یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ثبت خاطرات و لحظات مهم زندگی است و در سال‌های اخیر فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که در گوشی‌ هوشمند به کار رفته است؛ این دستگاه را به یک ابزار مناسب برای عکاسی تبدیل کرده است.

در ادامه با چند نکته‌ی کاربردی برای عکاسی بهتر و راحت‌تر از طبیعت آشنا می‌شویم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به ثبت تصاویر مختلف از دنیای طبیعت اطراف هستید تا پایان این نوشته با من همراه باشید.

1. اول عکس بگیرید، بعد زوم کنید

اول عکس بگیر بعد زوم کن

یکی از مشکلاتی که به صورت پیوسته در عکاسی با دوربین گوشی وجود دارد از بین رفتن جزئیات در زمانی است که اول زوم کنید و سپس عکس بگیرید.

درست است که به مرور لنزهای قوی‌تر و دقیق‌تری در گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود اما همچنان این مشکل وجود دارد. البته که این از دست رفتن اطلاعات در صفحه‌ی نمایش گوشی بروز چندانی ندارد اما به محض اینکه در یک صفحه‌ی بزرگتر نمایش داده شود متوجه تفاوت و افت کیفیت خواهید شد.

یکی از راهکارهایی که در ارتباط با این مشکل ارائه می‌شود کم کردن فاصله با سوژه در زمان عکاسی است؛ در صورتی که این راه حل در بسیاری از شرایط امکان پذیر نیست. بنابراین راه حل قطعی برای این مشکل استفاده از لنز اصلی برای تصویربرداری بدون هیچ زوم است و بعد از عکسبرداری زوم و کراپ عکس است.

2. پایین آوردن دوربین

عکاسی از جزئیات طبیعت

به صورت پیش فرض تلفن‌های همراه هوشمند از لنز واید استفاده می‌کنند؛ بنابراین پایین آوردن لنز دوربین به شما کمک می‌کنند که اجزای بیشتری از فضای مقابل خود را به تصویر بکشید. با پایین آوردن لنز می‌توانید سوژه‌هایی مانند گل‌ها، بوته‌ها و صخره‌ها که به ندرت در تصاویر ثبت می‌شوند؛ به تصویر بکشید.

به تصویر کشیدن زمینه و پشت صفحه در یک خط موازی و به صورت هماهنگ، کیفیت عکس شما را چندین مرحله بالاتر می‌برد و زیبایی‌های مناظر طبیعی را بیش از پیش برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

3. با گوشی به صورت وارونه از سوژه‌های جزئی‌تر عکس بگیرید

عکاسی از طبیعت

عکاسی از یکسری سوژه‌های طبیعی نیازمند رعایت نکات و تکنیک‌های خاص است؛ عکاسی از گودال‌ها، دریاچه‌ها و سوژه‌های جزئی‌تر یکی از این موارد است.

نحوه‌ای که گوشی را به صورت روزمره نگه می‌داریم؛ برای عکاسی از این موارد مناسب نیست و باید گوشی را به صورت وارونه نگه داریم تا بتوانیم از این سوژه‌ها عکاسی کنیم. با استفاده از این تکنیک گودال‌ها و چاله‌ها با جزئیات بیشتری به تصویر کشیده می‌شوند و به صورت ملموس‌تری برای مخاطب به تصویر کشیده می‌شود.

4. تا طلوع یا غروب آفتاب صبر کنید

عکاسی از غروب

مهم نیست از چه دوربینی استفاده می‌کنید این تکنیک همیشه به کار شما می‌آید. عموما مناظر طبیعی با وجود یک طلوع یا غروب آفتاب؛ می‌تواند زیبایی بیشتری را به مخاطب القا کنند.

در واقع استفاده از ساعت‌های طلایی روز که آسمان زیباترین رنگ‌ها و دقیق‌ترین جزئیات خود را در اختیار شما قرار می‌دهد زمان مناسبی برای عکاسی از طبیعت است. عموما در لنزهای عکاسی گوشی‌های هوشمند از قابلیت HDR به صورت پیش فرض استفاده می‌شود که رنگ‌ها را به تفکیک با وضوح بالا در اختیار شما قرار بدهد.

به هنگام غروب آفتاب، اگر از نورهای غیرمستقیم در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید زیبایی عکاسی از غروب آفتاب با گوشی چند برابر می‌شود.

5. رعایت کردن افق همسطح

عکاسی با افق هم سطح

یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند عکاسی‌های طبیعت را به مرحله‌ی بالاتری برساند همسطح بودن افق طبیعت با زمینه‌ی عکس است. هماهنگی افق طبیعت و زمینه‌ی عکس این امکان را برای مخاطب شما فراهم می‌کند که به راحتی خود را در آن منظره و زیبایی‌های آن مجسم کند و طبیعتا این ارزش عکس شما را بالا می‌برد.

درست است که شما پس از عکاسی هم می‌توانید این هماهنگی را با استفاده از ادیت انجام دهید اما در زمان ادیت ممکن است جزئیات عکس از بین برود و از دقت و جزئیات عکس کاسته می‌شود.

اما یکی از نقل قول‌های مشهور در دنیای عکاسی این است که شما با هربار ادیت عکس بیش از قبل متوجه نقاط قوت و ضعف خود در عکاسی می‌شوید و در عکاسی‌های بعدی بهتر از قبل می‌توانید آن نکته را رعایت کنید.

6. استفاده از استابلایزر و پایه نگهدارنده

استفاده از استابلایزر

یکی از مواردی که زیبایی عکاسی‌های شما از طبیعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ لرزش دست و تاری متعاقب آن است. البته که اکثر عکاسی‌هایی که از طبیعت انجام می‌شود در فاصله‌ای دور و به صورت لانگ شات انجام می‌شود؛ بنابراین این لرزش دست چندان مورد توجه و تاثیرگذار نیست.

منتها زمانی که شما می‌خواهید از سوژه‌هایی مانند گل‌های وحشی کوچک در یک دشت سرسبز بزرگ، قارچ‌های سمی اما زیبا، یا فواره‌های آب عکس بگیرید؛ نیاز است که دوربین در زمان عکاسی به صورت ثابت نگه داشته شود. در این زمان شما می‌توانید از استابلایزر و پایه‌های نگهدارنده استفاده کنید تا عکس با دقیق‌ترین جزئیات به ثبت برسد.

7. از تایم لپس استفاده کنید

تایم لپس یک روش عکاسی است که امکان ضبط و نمایش گذر زمان در چند ثانیه را برای شما فراهم می‌کند. حتی یک تایم لپس 1 ثانیه‌ای می‌تواند حرکات ابرها در آسمان یا حرکاتی دیگر را که با چشم غیرمسلح قابل تماشا نیستند را برای شما به نمایش بگذارند. یکی از الزامات برای ثبت یک تایم لپس خوب ثابت نگه داشتن دوربین است؛ بنابراین استاپلایزر در این زمینه به کمک شما بیاید.

چند نکته‌ی کاربردی برای تایم لپس

  1. سرعت 5X برای به تصویر کشیدن عواطف و احساسات در میان دوستان خانواده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از این سرعت 1.25 دقیقه به 15 ثانیه تبدیل می‌شود.
  2. سرعت 10X برای زمانی که در حال حرکت هستید مناسب است. در واقع از این سرعت می‌توانید برای زمانی که در هواپیما، ماشین یا حتی در حال پیاده روی هستید مناسب است. با استفاده از این سرعت هر 2.5 دقیقه به 15 ثانیه تبدیل می‌شود.
  3. سرعت 30X برای زمانی مناسب است که شما گوشی را بر روی استاپلایزر یا پایه تنظیم کنید تا تغییرات و حرکات شهر یا هر منظره‌ی دیگر ثبت کند. با استفاده از این سرعت هر 7.5 دقیقه به 15 ثانیه تبدیل می‌شود.
  4. سرعت 120X برای به تصویر کشیدن نورهای دراماتیک و تیغیرات آب و هوایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نردیک به طلوع و غروب خورشید و زمانی که طوفان به پایان خود نزدیک می‌شود و آسمان آفتابی می‌شود؛ بهترین زمان‌‌ها برای استفاده از این سرعت است.

نکته: برای تغییر سرعت ضبط در تایم لپس؛ باید تنظیمات دوربین خود را پیش از ضبط تغییر دهید. به عنوان مثال در گوشی‌های سامسونگ قابلیت تغییر سرعت در گوشه سمت راست تصویر برای شما امکان پذیر است. البته که در گوشی‌های سامسونگ در هنگام نمایش هم امکان تغییر سرعت منتها به صورت محدود برای کاربر امکان پذیر است.

8. به عکس‌های خود عمق دهید

عکاسی از طبیعت

انتخاب درست سوژه و زاویه‌ی عکاسی یکی از ابتدایی‌ترین اصولی است که می‌تواند کیفیت عکاسی شما را بالا ببرد.

به عنوان مثال شما با انتخاب منظره‌ای که اجزای طبیعت در آن در فاصله‌های مختلفی قرار گرفته‌اند می‌توانید به عکس خود عمق ببخشید و زیبایی عکس را دوچندان کنید. رعایت همین نکته‌ی ساده‌ی می‌تواند در ثبت عکس‌های زیباتر به شما کمک کند.

9. رعایت قاعده‌ی یک سوم

رعایت قاعده یک سوم در عکاسی از طبیعت

قاعده‌ی یک سوم یکی از قواعد اصلی در رشته‌ی عکاسی است که به قرارگیری بهتر سوژه‌ها در زمینه‌ی عکس به شما کمک می‌کند. برای رعایت این قاعده در عکاسی از سوژه‌های انسانی باید سوژه‌ی مورد نظر در یک سوم سمت راست یا سمت چپ قرار بگیرد تا سوژه‌های دیگر در دو سوم باقی مانده جای بگیرند.

البته که در عکاسی از طبیعت این قاعده باید به شکل دیگری رعایت شود؛ به این شکل که یک سوم پایین صفحه باید به زمینه‌ی افق پیش روی شما اختصاص داده شود و مابقی عناصر عکس در قسمت دو سوم بالایی جای خود را پیدا کنند. بنابراین از این لحظه به بعد؛ این قاعده را به خاطر بسپارید و در زمان عکاسی از آن استفاده کنید تا کیفیت عکس‌های شما بیشتر شود.

10. از لنز ماکرو برای به تصویر کشیدن جزئیات استفاده کنید

استفاده از لنز ماکرو برای عکاسی از طبیعت

درست است که طبیعت به صورت کلی زیبایی‌های زیادی دارد اما در میان این کلیات جزئیاتی هستند که ما را شگفت زده می‌کنند. مانند گیاهان و گل‌های وحشی که در میان دشت سرسبز هر نگاهی را به خود خیره می‌کند. برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های این گیاهان با جزئیات هرچه تمام‌تر باید از لنز ماکرو استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که لنز ماکرو تنها در صورتی جزئیات را ثبت می‌کند که در فاصله‌ی مشخصی از سوژه قرار بگیرد. در صورتی که این فاصله رعایت نشود عکس شما کیفیت چندانی نخواهد داشت. به این مورد حتما دقت کنید. 

11. برای ثبت یک تصویر کامل از تمام زوایا از حالت پانوراما استفاده کنید

عکاسی پانوراما

گوشی‌های هوشمند در جهان امروز به حالت‌هایی مجهز شده‌اند تا عکاسی را برای شما آسان‌تر کنند و حالت پانوراما یکی از حالت‌هایی است که در دوربین گوشی‌های هوشمند در اختیار شما قرار می‌گیرد. با استفاده از این حالت شما می‌توانید دوربین را 360 درجه بچرخانید و از تمام آنچه در اطراف شما وجود دارد عکس بگیرید.

به صورت عادی انسان با یک زاویه‌ی 75 درجه محیط اطراف خود را تماشا می‌کند و در واقع شما با استفاده از این حالت تمام آنچه که در زمان حضور شما پشت سرتان وجود داشته است را هم به تصویر می‌کشید. بنابراین استفاده از حالت پانوراما روش مناسبی برای عکاسی در کوهستان، دشت‌های بزرگ، دره و ... است. البته که در تمام لحظات این عکاسی باید دست خود را به صورت ثابت نگه دارید و یک خط صاف و مستقیم فرضی را در فضای اطراف خود دنبال کنید.  

نمونه تصاویر عکاسی از طبیعت با گوشی هشومند 

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

عکاسی با لنز ماکرو از طبیعت

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت

عکاسی از طبیعت با لنز ماکرو

عکاسی از طبیعت با لنز ماکرو

در این نوشته به صورت کلی و خلاصه به تکنیک‌هایی برای عکاسی از طبیعت اشاره کردیم. اگر شما از علاقه‌مندان به عکاسی هستید و راهکار دیگری در این زمینه می‌شناسید در قسمت نظرات به ما معرفی کنید.  

نظرات

جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید