از ۲۶ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در کنگره موبایل همراه ما باشید
جستجوهای محبوب
  • A55
  • Redmi 13
  • POCO
  • آمایا
  • 13T
  • A15
  • A35
  • پوکو F5

این 5 ویژگی اندروید همچنان در iOS 18 وجود ندارد

در بحث همیشگی برتری آیفون یا اندروید باید یک برنده وجود داشته باشد. در این نوشته چند ویژگی برتر اندروید نسبت به آیفون را باهم مرور می‌کنیم. در واقع گوشی‌های اندروید چندین سال است که این قابلیت‌ها را دارند اما حتی در نسخه‌ی اخیر iOS هم خبری از این قابلیت‌ها نیست.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۴-۲۱
پیشنهادهایی برای شما

پاوربانک 30000 آمایا (Amaya) مدل APW-03

2,200,000

پاوربانک 50000 آمایا (Amaya) مدل APW-05

4,100,000

پاوربانک 20000 آمایا (Amaya) مدل APB-FD16

1,750,000

پاوربانک 40000 آمایا (Amaya) مدل APW-04

3,200,000
این 5 ویژگی اندروید همچنان در iOS 18 وجود ندارد

شرکت اپل در نسخه‌ی جدید iOS یعنی iOS 18 ویژگی‌ها و امکانات بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی در اختیار کاربران قرار داده است و تجربه‌ای کاربری نزدیک‌تر به گوشی‌های اندروید برای شما به وجود آورده است.

اما همچنان ویژگی‌هایی در اندروید وجود دارند که در iOS پیدا نمی‌شوند. در ادامه با این قابلیت‌ها آشنا می‌شویم.

1. چیدمان‌های مشخص از آیکون نرم‌افزارها

یکی از قابلیت‌های جدیدی که iOS 18 در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد مدیریت ظاهری صفحه نمایش است؛ به صورتی که شما می‌توانید آیکون هر برنامه را در هرجایی که مدنظر خودتان هست قرار دهید و حتی تناژ رنگی آن را مطابق میل خود تنظیم کنید. اما در این میان کمبود پکیج‌های سازمان یافته برای استفاده در صفحه نمایش به وضوح حس می‌شود.

در صورتی که سالیان سال است که اندروید چنین قابلیتی را در اختیار کاربران خود قرار داده است. در واقع کاربران اندروید هر زمان که بخواهند می‌توانند پکیج‌های سازمان‌دهی شده از جایگیری آیکون‌های نرم‌افزار برای صفحه نمایش را از Play Store دانلود و استفاده کنند.

درست است که نرم‌افزارهایی هم برای دانلود این پکیج‌ها در آیفون وجود دارد اما پیچیدگی و سختی آن به مراتب بیشتر از گوشی‌های اندرویدی است.

چیدمان‌های مشخص در اندروید

2. پشتیبانی از استفاده‌ی همزمان چند کاربر

یکی از مورد علاقه‌ترین قابلیت‌های اندروید، پشتیبانی از چند حساب کاربری به صورت همزمان است. با این قابلیت دیگر شما می‌توانید با خیال راحت گوشی خود را برای بازی به کودکان فامیل قرض بدهید یا برای انجام تعمیرات به متخصصین تحویل دهید. با استفاده از این قابلیت شما اطمینان دارید که اطلاعات شخصی شما در حساب کاربری نخست و اصلی دور از دسترس دیگران نگهداری می‌شود.

درست است که اپل در نسخه‌ی جدید سیستم عامل خود قابلیت‌های امنیتی زیادی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد اما یک صفحه‌ی کاربری مجزی در لیست این قابلیت‌های امینتی نمی‌باشد. البته در گوشی‌های اندرویدی هم سامسونگ از این قاعده مستثنی است و تنها در تبلت‌های خود چنین قابلیتی در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در گوشی‌های شیائومی هم این قابلیت با عنوان second Space  پیدا می‌شود.

استفاده‌ی همزمان چند کاربر در اندروید

بیشتر بخوانید: اندروید بهتر است یا iOS؟

3. قابلیت تقسیم صفحه برای انجام چندکار به صورت همزمان

در کنار همه‌ی قابلیت‌هایی که iOS18 همراه خود آورده است؛ قابلیت تقسیم صفحه برای انجام چند کار به صورت همزمان جا افتاده است. با وجود اینکه سالیان سال است که اندروید این قابلیت را دارد اما در سال 2024 شما همچنان نمی‌توانید از دو برنامه به صورت همزمان در کنار یکدیگر استفاده کنید.

درست است که این قابلیت تقسیم صفحه در گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها بیشتر مورد ساتفاده قرار می‌گیرد اما در برخی مواقع در گوشی‌های معمولی هم به عنوان یک قابلیت کاربردی و مفید شناخته می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید از ایمیل و برنامه‌ی یادداشت خود به صورت همزمان برای صرفه‌جویی در وقت استفاده کنید.

قابلیت تقسیم صفحه نمایش در اندروید

4. مدیریت دقیق و حساب شده‌ی اعلان‌ها

سیستم اعلانات گوشی‌های آیفون بسیار به هم ریخته است و در طول سال‌های گذشته شرکت اپل تلاش کرده است تا آن را ارتقا دهد. در آخرین نسخه از سیستم عامل iOS، هوش مصنوعی اپل به صورت خودکار اعلانات را خلاصه و اولویت بندی می‌کند. البته که این تنها قابلیت جدید در این زمینه است و همچنان هیچ راه حلی برای متوقف کردن اعلانات از برنامه‌های متفرقه  وجود ندارد.

در حالی که سالیان سال است در اندروید قابلیت‌هایی برای مدیریت اعلانات وجود دارد. در گوشی‌های اندروید؛ شما می‌توانید اعلانات یک نرم‌افزار به صورت کامل مسدود کنید یا تنها برای ارسال یکسری از اعلانات مشخص از آن نرم‌افزار مجوز ارسال بدهید یا حتی زنگ اعلان هر برنامه را به شکل دلخواه خود تنظیم کنید.

ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد اما شلوغی اعلانات و هرج و مرجی که در این زمینه ایجاد شود می‌تواند اشتباهات یا مشکلات زیادی برای شما به وجود آورد.

مدیریت اعلان‌ها در اندروید

5. قابلیت تغییر نقشه‌ها و لانچرهای پیش فرض

در حال حاضر شرکت اپل تنها قابلیت تغییر مرورگر و پیامرسان دیجیتال پیش فرض در سیستم عامل خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شرکت اپل چنین انعطاف پذیری‌ای در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و کاربران تنها می‌توانند از نقشه‌ها و لانچرهای پیش فرض سیستم عامل iOS استفاده کنند.

 در صورتی که در گوشی‌های اندرویدی، کاربران می‌توانند از نرم‌افزارهای مسیریابی و لانچرهای مختلفی استفاده کنند و الزامی بر استفاده از مسیریاب‌ها و لانچرهای پیش فرض وجود ندارد. در واقع شما می‌توانید به راحتی مسیریاب و لانچر مورد نظر خود را از Play Store دانلود و استفاده کنید.

البته که گوشی‌های آیفون هم برای مسیریابی از Google Map استفاده می‌کنند و عملکرد خوبی در اختیار کاربران در کشورهای اروپایی و آمریکا قرار می‌دهد اما در دیگر کشورها جزئیات چندانی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و به همین جهت کاربران ممکن است مسیریاب‌های دیگر را ترجیح بدهند.

استفاده از برنامه‌های دیگر برای مسیریابی

ویژگی‌هایی در اندروید وجود دارد که در iOS وجود ندارد. وجود این ویژگی‌ها باعث رقابت میان این دو سیستم عامل شده است. آیا نبود این ویژگی‌ها ارزش خرید آیفون را پایین می‌آورد؟

نظرات

جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید