از ۲۶ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در کنگره موبایل همراه ما باشید
جستجوهای محبوب
  • A55
  • Redmi 13
  • POCO
  • آمایا
  • 13T
  • A15
  • A35
  • پوکو F5

قابلیت NFC در گوشی چیست؟

در برخی از گوشی‌های هوشمند، قابلیتی به نام NFC وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که NFC چیست و چه کاربرد‌هایی در زندگی دارد.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳-۰۲-۲۶
پیشنهادهایی برای شما

پاوربانک 30000 آمایا (Amaya) مدل APW-03

2,200,000

پاوربانک 50000 آمایا (Amaya) مدل APW-05

4,100,000

پاوربانک 20000 آمایا (Amaya) مدل APB-FD16

1,750,000

پاوربانک 40000 آمایا (Amaya) مدل APW-04

3,200,000
قابلیت NFC در گوشی چیست؟

NFC قابلیتی بسیار کاربردی را کار راه انداز در گوشی‌های امروزی است. کلمه NFC مخفف عبارت Near Field Communication است که معنی ارتباطات میدان‌نزدیک می‌دهد. چیپست‌هایی درون گوشی تعبیه شده است که می‌تواند اطلاعات را در خود ذخیره کند. به طور کلی، با وجود قابلیت NFC دیگر از تمامی کارت‌های بانکی و کارت‌های اتوبوس راحت خواهیم شد.

قابلیت NFC چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

قابلیت‌های NFC در گوشی‌های شیائومی، سامسونگ، اپل و... یکسان است و هیچگونه تفاوتی در عملکرد این قابلیت مشاهده نمی‌شود. همان طور که گفته شد، کلمه NFC مخفف عبارت Near Field Communication است که معنی ارتباطات میدان‌نزدیک می‌دهد. یعنی این قابلیت فقط در فواصل خیلی کوتاه کار می‌دهد.

از NFC می‌توان به عنوان یک تگ حافظه دار یاد کرد. شما در این تگ می‌توانید اطلاعاتی مثل کارت‌های بانکی، کارت مترو و اتوبوس، کارت ورود به هتل یا اتاق، کارت شارژ مراکز ورزشی و... را روی آن ذخیره کنید.

یکی از روش‌هایی که میتوانیم بفهمیم گوشی NFC دارد یا خیر، این است که در بخش جستجو تنظیمات گوشی عبارت "NFC" را جستجو نمایید. اگر به شما نتیجه‌ای نشان داده شد، یعنی دستگاه شما از NFC پشتیبانی میکند. در غیر این صورت، گوشی شما فاقد NFC خواهد بود.

NFC در گوشی

1. قابلیت پرداخت به کمک NFC

NFC کاربرد‌های زیادی در زندگی روزمره خواهد داشت. البته هنوز در ایران زیر ساخت‌های مربوط به این فناوری راه اندازه نشده است. لازم به ذکر است که از مدتی قبل، برخی از بانک‌ها در حال فراهم‌سازی زیرساخت این فناوری هستند تا به زودی به کمک فناوری NFC بتوان عملیات پرداخت را انجام داد.

علاوه بر این که به کمک NFC میتوان خرید‌های خود را حساب کنید، در هنگام رد شدن از گیت اتوبوس و مترو نیز میتوانید از آن به عنوان کارت شارژ استفاده نمایید.

2. شارژ گوشی به طور وایرلس با NFC

همچنین شایعاتی به گوش می‌رسد که گوگل قصد دارد نسخه اندروید ۱۵ را طوری برنامه‌نویسی کند تا به کمک فناوری NFC، گوشی‌هایی که از قابلیت شارژ وایرلس یا بی‌سیم پشتیبانی نمیکنند نیز بتوانند گوشی‌های خود را به کمک NFC به طور بی‌سیم شارژ نمایند.

3. انتقال فایل بین دو دستگاه که از NFC پشتیبانی می‌کنند

NFC برای انتقال فایل‌ها بین دو دستگاهی که از این فناوری بهره‌مند هستند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به دلیل اینکه فناوری NFC یک فناوری کوتاه برد است و فقط در فواصل کوتاه از آن استفاده می‌گردد، کاربران تمایلی به انتقال فایل‌ها با این روش ندارند.

پرداخت با NFC

4. استفاده از NFC به جای QR Code

حتی در برخی مواقع نیز به جای استفاده از QR Code در کارت‌های ویزیت، می‌توان یک تگ NFC قرار داد. در این صورت به محض نزدیک شدن آن کارت به گوشی، تمامی اطلاعات مورد نظر بر روی گوشی نمایش داده خواهد شد.

به طور کلی، فناوری NFC یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های موجود در گوشی‌های هوشمند است. اما به شرطی که زیر ساخت استفاده از آن در ایران فراهم گردد و بتوان از آن استفاده نمود. به نظر شما چه استفاده‌های دیگری می‌توان از این فناوری داشت؟

نظرات

جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید