استوار مثل کوهجاری مثل رود

گلکسی A54 سامسونگ بهتر است یا گلکسی S23 FE؟ + جزئیات

مدتی پیش بود که شرکت سامسونگ گوشی گلکسی S۲۳ FE را روانه بازار کرد. این گوشی با گوشی گلکسی A۵۴ رقابت تنگاتنگی دارند و در این مقاله سعی کرده‌ایم که تمامی تفاوت‌های این دو را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۹-۱۳
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
گلکسی A54 سامسونگ بهتر است یا گلکسی S23 FE؟ + جزئیات

شاید برای شما سؤال باشد که اصلاً گوشی‌های گلکسی A۵۴ سامسونگ و گلکسی S۲۳ FE سامسونگ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ گوشی گلکسی A۵۴ در دسته گوشی‌های میان رده قرار دارد و گوشی گلکسی S۲۳ FE در دسته پرچمداران قرار گرفته است.

با وجود اختلاف بین گوشی‌های میان رده و گوشی‌های پرچمدار، درباره این دو گوشی این موضوع صدق نمی‌کند و تفاوت‌های زیادی با هم ندارند. گلکسی S23 FE نسبت به گلکسی A54 در برخی از موارد با اختلافی بسیار کمی برتری دارد.

گلکسی S23 FE در مقابل Galaxy A54

۱. طراحی و صفحه نمایش؛ هر دو گوشی تقریباً یکسان هستند ولی گلکسی S23 FE کمی باکیفیت‌تر است

طراحی ظاهری این گوشی‌ها یکسان است و انگار برادران دوقلوی یکدیگر هستند. گوشی‌های گلکسی S۲۳ FE و گلکسی A۵۴ هر دو در بخش ابعاد برابر هستند. وزن گلکسی S۲۳ FE (۲۰۹ گرم) حدود ۷ گرم بیشتر از گلکسی A۵۴ است که این موضوع به فریم دور گوشی مربوط می‌شود. جایی که گلکسی S۲۳ FE از فریم آلومینیومی استفاده می‌کند و گلکسی A۵۴ از فریم پلاستیکی. هر دو این گوشی‌ها در قاب جلو و پشت از شیشه مات استفاده می‌کنند که توسط گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شوند.

هر دو از صفحه نمایشی ۶.۴ اینچی استفاده می‌کنند که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل پشتیبانی می‌کنند. صفحه نمایش گلکسی S۲۳ FE از نوع Dynamic AMOLED ۲X است و صفحه نمایش گلکسی A۵۴ از نوع Super AMOLED است. با وجود این که نمایشگر این گوشی‌ها نام‌های متفاوتی دارند، اما عملکرد کاملاً یکسانی با یکدیگر دارند. حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی S۲۳ FE به ۱۴۵۰ نیت می‌رسد؛ این در صورتی است که حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A۵۴ به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو گوشی در این بخش، مربوط به گواهی ضد آب (IP) است. گلکسی S۲۳ FE دارای گواهی IP۶۸ است و گلکسی A۵۴ دارای گواهی IP۶۷ است. این تفاوت به این معنا است که گوشی‌های گلکسی S۲۳ FE تا عمق ۱.۵ متری آب و گلکسی A۵۴ تا عمق ۱ متری آب دوام می‌آورند.

گلکسی S23 FE در مقابل Galaxy A54

۲. سخت‌افزار؛ پردازنده گلکسی S23 FE بهتر اما پردازنده گلکسی A54 پایدارتر است

گلکسی S۲۳ FE در دو نسخه با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و اگزینوس ۲۲۰۰ عرضه شده است. اغلب گوشی‌های گلکسی S۲۳ FE موجود در بازار ایران از تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ و پردازنده گرافیکی Xclipse ۹۲۰ بهرمند هستند. تراشه استفاده شده در گلکسی A۵۴ نیز اگزینوس ۱۳۸۰ و پردازنده گرافیکی این گوشی نیز Mali-G۶۸ MP۵ است.

در بررسی‌های صورت گرفته و همچنین تست‌هایی که از پردازنده این گوشی‌ها گرفته شده است، آمار نشان می‌دهد که پردازنده گلکسی S۲۳ FE حدود ۴۰ درصد سریع‌تر است اما در استفاده‌های طولانی مدت، پردازنده گلکسی A۵۴ پایداری بهتری از خود به نمایش گذاشته است.

۳. باتری و اسپیکر؛ باتری گلکسی A54 بهتر اما اسپیکر گلکسی S23 FE بهتر است

در قسمت باتری، گلکسی A۵۴ از یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و گلکسی S۲۳ FE از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. باتری گلکسی A۵۴ در استفاده‌های معمولی حدوداً ۳ ساعت بیشتر از باتری گلکسی S۲۳ FE پاسخگو نیاز شما است. در قسمت شارژ شدن نیز هر دو از شارژ سریع ۲۵ وات پشتیبانی می‌کنند. با وجود اینکه ظرفیت باتری گلکسی A۵۴ بیشتر از ظرفیت باتری گلکسی S۲۳ FE است، حدود ۱۰ دقیقه زودتر شارژ می‌شود. (تقریباً ۱ ساعت زمان می‌برد تا باتری گلکسی A۵۴ به طور کامل شارژ شود).

در قسمت اسپیکر، هر دو این گوشی‌ها یک اسپیکر در لبه پایین دارند. هر دو از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار هستند و جز بهترین‌های این بخش به حساب می‌آیند. اما در بخش بلندی صدا، گلکسی S۲۳ FE کمی بلندی صدای بیشتری دارد و وضوح صدای بهتری را ارائه می‌دهد.

گلکسی S23 FE در مقابل Galaxy A54

۴. دوربین؛ با اختلاف اندکی گلکسی S23 FE عملکرد بهتری دارد

خب رسیدیم به قسمت جذاب این مقایسه؛ جایی که گلکسی A۵۴ در قاب پشتی از سه دوربین با پیکربندی اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و ماکرو ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. گلکسی S۲۳ FE نیز با پیکربندی دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید و تله فوتو ۸ مگاپیکسلی عرضه شده است. در گوشی گلکسی S۲۳ FE لنز ماکرو حذف شده و یک لنز تله فوتو ۸ مگاپیکسلی با قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال جایگزین آن شده است.

دوربین گلکسی S۲۳ FE می‌تواند از فیلمبرداری با کیفیت ۸K و نرخ فریم ۲۴ پشتیبانی کند. این در صورتی است که دوربین گوشی گلکسی A۵۴ نهایتاً از کیفیت ۴K و نرخ فریم ۳۰ پشتیبانی می‌کند.

در مقاله‌ای جدا و مفصل به تست و بررسی دوربین این گوشی‌ها می‌پردازیم. اما به طور کلی، با اینکه همه اعداد و ارقام شبیه به یکدیگر است، اما عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی S۲۳ FE طبیعی‌تر و جزئیات بیشتری دارد. در دوربین اولتراواید نیز دقیقاً همین گونه است و جزئیات بیشتری در عکاسی با گوشی گلکسی S۲۳ FE به ثبت رسیده است.

در بخش دوربین سلفی، گلکسی A۵۴ از یک لنز ۳۲ مگاپیکسلی بهرمند است و گلکسی S۲۳ FE از یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی. شاید فکر کنید کیفیت عکس‌های گرفته شده با گلکسی S۲۳ FE خیلی کمتر از کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی گلکسی A۵۴ باشد؛ اما این گونه نیست و حتی کمی عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی گلکسی S۲۳ FE جزئیات بیشتری را به ثبت رسانده است.

گلکسی S23 FE در مقابل Galaxy A54
این دو گوشی در بازار فعلی ایران حدود ۱۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. حالا به نظر شما تفاوت‌های این دو گوشی آنقدری هست که خریدار را قانع کند که پول بیشتری بپردازد و به سمت گلکسی S۲۳ FE برود یا گلکسی A۵۴ انتخاب بهتری است؟


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید