استوار مثل کوهجاری مثل رود

قابلیت HDR در دوربین گوشی چیست؟

در این مقاله قصد داریم قابلیت HDR که در بخش دوربین گوشی‌های هوشمند قرار دارد را بررسی کنیم. برای آگاهی از این قابلیت در ادامه با ما همرا باشید.

بانک اطلاعاتی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۹-۲۰
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
قابلیت HDR در دوربین گوشی چیست؟

شاید برای شما سؤال باشد که گزینه HDR در دوربین گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟ گزینه HDR در دوربین گوشی، مخفف کلمه High Dynamic Range است. این گزینه به شما کمک می‌کند که بتوانید عکس‌های بهتری را به ثبت برسانید. برای آگاهی کامل از این قابلیت با ما در ادامه همراه باشید.

قابلیت HDR چگونه عمل می‌کند؟

به طور کلی کلمه HDR مخفف High Dynamic Range و به معنای گسترده دینامیکی است. به طور ساده‌تر اگر بخواهیم بیان کنیم، یعنی تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش تصویر است. این قابلیت به شما کمک می‌کند که در اغلب اوقات عکس بهتری بگیرید و تفاوت تیرگی و روشنی عکس‌ها به خوبی مشخص شود.
 


در عکاسی با این حالت، دوربین گوشی به طور خودکار و در همان لحظه از صحنه‌ای که می‌خواهید عکس بگیرید، سه عکس با نور کم، نور متوسط و نور زیاد می‌گیرد. حالا این سه عکس را به پردازنده گوشی می‌دهد و با تلفیق آن‌ها بهترین عکس ممکن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

عکاسی با قابلیت HDR

 

در عکس نهایی، تیره‌ترین و روشن‌ترین نقطه تصویر حفظ می‌شود و عکس با کیفیت‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. خیلی از افراد بدون اینکه آگاهی کاملی از این فناوری داشته باشند از آن استفاده می‌کنند و اغلب عکس‌های خوبی نیز ثبت می‌کنند.

در چه زمانی بهتر است از قابلیت HDR استفاده کنیم و نکنیم؟!

همانطور که در بالا گفته شد، همیشه لازم نیست که این قابلت روشن باشد. روشن بودن این قابلیت در بعضی از موارد عکس‌ها را خراب می‌کند. در گوشی‌های پرچمدار و بعضی از گوشی‌های میان‌رده، این قابلیت به طور خودکار روشن و خاموش می‌شود و نیازی نیست که شما به صورت دستی این کار را انجام دهید.

زمانی که نور کم است از HDR استفاده کنید

استفاده کردن یا نکردن از قابلیت HDR امری است که بیشتر با تجربه به دست می‌آید. اما با این حال شما می‌توانید زمانی که می‌خواهید از مناظر عکاسی کنید و نور خورشید بسیار زیاد است، این قابلیت را فعال کنید. زمانی که نور کمی در اختیار دارید نیز این قابلیت به کار شما می‌آید. زمانی که سوژه مورد نظرتان پشت به منبع نور است نیز می‌توانید HDR را روشن نمایید.

تصویر گل آفتاب گردان با hdr
 
قابلیت hdr

برای تصاویر متحرک HDR را خاموش کنید

همچنین سعی کنید زمانی که می‌خواهید از سوژه در حال حرکت و یا مناظر با رنگ طبیعی عکاسی کنید، یا وقتی که فلش گوشی روشن است، از قابلیت HDR استفاده نکنید و آن را خاموش نگه دارید.

عکاسی با قابلیت HDR
با پیشرفت چشمگیر گوشی‌های هوشمند، در اکثر اوقات نیازی به دوربین‌های عکاسی نداریم. عکاسی با دوربین گوشی می‌تواند نیاز‌های ما را از یک دوربین عکاسی رفع کند. ‌امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید آگاهی کامل در این باره را کسب نمایید.


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید