استوار مثل کوهجاری مثل رود

چرا نباید باتری گوشی موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟

گوشی های امروزی از باتری های لیتیوم یونی و پلیمری استفاده می‌کنند و دارای ظرفیت محدودی هستند و نباید به طور کامل و صد در صد شارژ شوند.

آموزشی تاریخ انتشار: ۱۴۰۲-۰۸-۰۳
پیشنهادهایی برای شما

اسپیکر بلوتوثی آمایا مدل ASP-150

10,000,000

کابل تایپ-C آمایا مدل ACD-C26

70,000

هندزفری بلوتوثی آمایا مدل TK 03

970,000

کابل لایتنینگ آمایا مدل ACD-L26

80,000
چرا نباید باتری گوشی موبایل را ۱۰۰ درصد شارژ کرد؟

در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه باتری گوشی را به طور صحیح شارژ کنیم و چرا نباید باتری گوشی خود را به 100 درصد برسانیم و این کار چه عواقب و مشکلاتی را در پی دارد.

شارژ 100 درصدی به باتری لیتیوم یونی فشار می‌آورد

باتری‌های لیتیوم-یون (Li-ion) که در اکثر گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. این باتری‌ها از ظرفیت بالا، وزن کم و قابلیت شارژ شدن برخوردارند و در عین حال دارای حافظه نیستند.

این بدان معنی است که باتری‌های لیتیوم یونی نسبت به سایر باتری‌ها، مقادیر بالاتری از انرژی را در حجم و جرم کمتر ذخیره می‌کنند و قابلیت استفاده مجدد را دارند و همچنین نسبت به تعداد دفعات شارژ و تخلیه حساس نیستند. اما با وجود تمام این خصوصیات، باتری‌های لیتیوم-یون، همچنان دارای محدودیت‌ها و عوامل فرسایشی هستند که باعث کاهش عملکرد و ظرفیت آن‌ها در طول زمان می‌شوند.

تولید گرمای اضافی در هنگام کار باتری، جریان شارژ زیاد، عدم ثبات در سطح شارژ، به وجود آوردن فشار مکانیکی به بدنه، سیکل تخلیه شارژ نامتقارن، سطح Self Discharge (خود تخلیه) و کاهش قابل توجه طول عمر به مرور زمان، از جمله عواملی هستند که تأثیر منفی بر عملکرد و عمر باتری لیتیوم-یون دارند.

این باتری‌ها از نظر شیمیایی به مرور زمان تحلیل ‌می‌روند، شارژ کمتری نسبت به قبل نگه می‌دارند و با گذر زمان با سرعت بیشتری رو به نابودی ‌می‌روند. مسأله این است که باتری‌های لیتیوم یونی واقعاً نیازی به شارژ ۱۰۰ درصدی ندارند چون باعث می‌شود به باتری فشار وارد کند.

از طرفی اگر باتری کاملاً خالی شود و بعد از هر بار تا ۱۰۰ درصد شارژ شود هم طول عمر باطری کم می‌شود. ۱۰۰% نگه داشتن گوشی شما انرژی زیادی می‌خواهد برای اینکه باتری شما مدت زمان بیشتری دوام بیاورد، نگه داشتن شارژ تلفن بین ۲۰ تا ۸۰ درصد به تعادل یون‌های لیتیوم در باتری کمک می‌کند.

battery-charge

چگونه باتری گوشی خود را به روش صحیح شارژ کنیم؟

برای شارژ کردن باتری گوشی خود به روش صحیح، باید به چند نکته توجه کنیم:

  1. از شارژر مناسب و مورد تایید سازنده‌ی گوشی استفاده کنیم.
  2. از شارژ کردن گوشی در محیط های داغ یا سرد خودداری کنیم.(دمای مناسب برای شارژ کردن باتری لیتیوم-یون بین ۱۵ تا ۴۵ درجه سانتیگراد است)
  3. از شارژ کامل گوشی خود جلوگیری کنیم.(بهتر است به محض رسیدن شارژ گوشی تا 80 درصد آن را از شارژر جدا کنیم)
  4. اجازه ندهید شارژ گوشی خیلی خالی شود.(هنگامی که سطح شارژ گوشی به حدود ۲۰ درصد رسید)
  5. قابلیت های کم کاربرد یا غیر ضروری گوشی خود را خاموش کنیم. قابلیت هایی مانند وایرلس، بلوتوث، GPS، نور پس زمینه، صدای زنگ و غیره باعث مصرف باتری می‌شوند. با خاموش کردن یا کاهش این قابلیت ها، میتوان عملکرد و عمر باتری را بهبود داد.

با استفاده از این روش ها شما میتوانید بهترین بازدهی را از باتری گوشی خود در زمانی طولانی داشته باشید و همچنین شما میتوانید باور های غلط در مورد باتری گوشی را نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه نمایید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.


جدیدترین مقالات


بروزترین مقالات حوزه تکنولوژی را از پلوار بخواهید